Que he escrit una novel·la eròtica
suposo que ja ha quedat clar. Si llegiu antigues entrades d’aquest blog com
aquesta 'entrevista' o seguiu el meu Twitter ja n’he parlat i
més que en parlaré quan estigui llesta per posar-se a la venda. A l’entrevista
vaig deixar caure algunes pistes sobre la meva opinió de com s’ha maltractat el
sexe en al cine, el tema literari també dona per una altra blocada. Però, tot i
ser un problema generalitzat, hi ha alguns exemples fantàstics de pel·lícules amb
sexe explícit que no tenen res a veure amb el que seria una peli porno.
L'Imperi dels Sentits és considerada pornografia al Japó. AL JAPÓ! |
Pel·lícules com “L’Imperi dels Sentits”
del Mestre Nagisha Oshima o “El Sabor de la Síndria” del, aquí desconegut,
director Taiwanès Ming-Liang Tsai ens mostren les relacions amoroses amb
tots els ets i uts, fins i tot els sexuals. “Las Edades de Lulú” d’en Bigas
Luna que és la descripció més gràfica de ‘Espiral de baixada’ que s’ha rodat
mai. “Irreversible” de Gaspar Noé amb la seva repulsiva escena de la violació;
deu minuts intensos i malaltissos on Monica Bellucci es destruïda completament
alhora que la nostra innocència com a espectadors. Hi ha molts exemples però jo
vull parlar de dos en particular: “Intimacy” i “9 Songs”.
Aquestes
dues pel·lícules tenen en comú dues coses: Contenen escenes de sexe explícit
interpretades per actors convencionals i passen a Londres. M’encanta Londres.
Hi he anat sovint i en quan pugui hi tornaré. I en les dues pelis, s’acumula
una quantitat de talent i de coses que m’agraden que les fan dues pelis que, inevitablement,
les fan irresistibles per mi. Michael Winterbottom, Mark Rylance, Franz
Ferdinant, Kerry Fox, Hanif Kureishi, Timothy Spall, Marianne Faithfull...
Comencem per “9 songs”
La Banda Sonora sí és pornogràfica. PALOTE! |
Personalment adoro la filmografia de
Michael Winterbottom, només per haver fet la brutal “24 hours party people” ja
mereix un respecte. Però ha demostrat, film a film, que no té por d’experimentar
i explicar les històries amb claredat. A 9 songs, ens explica la relació
amorosa entre una estudiant americana i un científic anglès que es dediquen a
sortir de marxa, anar a concerts i fotre uns polvos de la hòstia. Poc diàleg i
molta música. Les escenes de sexe van mostrant la evolució dels personatges i
podem veure cançons senceres gravades en directe a concerts de bandes com The
Dandy Warhols, Franz Ferdinant o els Super Furry Animals. No va ser un èxit de
crítica, ni de públic. Però jo li tinc un especial carinyo. Sempre sentim
parlar de la música adequada pel sexe: Que si Barry White, que si balades
heavy, que si Kenny Fucking G... Però i la d’abans de follar. D’aquesta mai se’n
parla. Quan aquesta peli va sortir jo estava en els vint-i-molts, trenta-pocs.
Com tantíssima gent, tenia cotxe, tenia feina, no tenia parella. Surts de
marxa, coneixes a algú o coneixes algú, surts de marxa... i, de vegades,
lligues. Molt sovint és de matinada, has begut i quan aconsegueixes quedar-te
sol amb la persona escollida, sona música. En aquella època era molt fàcil
escoltar els grups que apareixen a la peli a qualsevol local. I si no, de camí
a “En tu casa o en la mía” si anàvem al meu cotxe, sonaven sovint els Franz
Ferdinand. Si la cosa acabava en sexe, gairebé mai hi havia música. Però si en
acabat marxava a casa, pots comptar que algun cop hauria sonat Jacqueline pels
altaveus. Per això trobo tan bona la forma que va escollir en Winterbottom d’explicar-nos
la història: música en directe i sexe.
Si no heu vist aquesta peli ja trigueu a fer-ho. |
Quan l’any 2013 va morir Patrice
Chéreau vaig veure “Intimitat” com a homenatge. L’he vista molts cops. Va ser
de les primeres pel·lícules que vaig posar-li a la meva dona quan vam anar a
viure junts. Són una pel·lícula i una novel·la molt importants per mi. L’Autor de
la novel·la, en Hanif Kureishi, no té cap problema en escriure de sexe i
sexualitat i, tan el llibre, com el film, em van semblar d’una honestedat
absolutes. La part més hipòcrita de com es fan les falses escenes sexuals a les
pelis americanes és que molt sovint, ni tan sols és l’actriu la que les fa.
Que, realment, no és problema perquè com no són importants pel desenvolupament
de la història, no cal que hi hagi la més mínima intenció d’actuar-les. Però
que passa quan prens a dos actors, dels millors que puguis trobar a l’escena
anglesa, amb físics normal i corrents, ni silicona, ni pròtesi per aparentar
més penis, i els fas interpretar l’evolució dels seus personatges sense parlar
i en mig d’un coit? Màgia, això és el que passa! La trama ens mostra a dos
persones que estan insatisfetes amb les seves vides i que queden, un cop per de
setmana, per fotre un clau sense cap mena de lligam sentimental. Sexe per sexe
entre el que serien dos complets desconeguts. No parlen, ni tan sols es
saluden. Simplement, ella apareix a casa d’ell, es despullen i busquen en la
satisfacció sexual, consol per la buidor que experimenten a les seves vides.
Però, poc a poc, ell no en té prou i el sexe passa a segon pla. A la segona
part de la pel·lícula no hi ha tant de sexe, ni és tan explícit, no cal, ja ha
fet la seva funció. Gràcies a tres escenes gràficament rodades i un parell de
flashbacks, sabem tot el que hem de saber dels personatges i sense gairebé
diàleg. I ho sabem, perquè podríem ser nosaltres. Molts de nosaltres ens hem
sentit buits, molts em follat amb gent per la que no sentíem res en particular
i molts no hem tingut prou. Veure el personatge d’en Mark Rylance acabar de
follar i quedar-se completament desconcertat, amb cara de no saber que pensar,
que sentir; almenys a mi em va reconfortar. Però no feu cas, potser era jo, que
amb els meus vint-i-molts, trenta-pocs, amb Radiohead a tot drap als altaveus
del cotxe, tornant de casa d’alguna novieta desprès d’una mica de sexe casual,
buscava significats ocults a les pelis. Però si és així, us confesso que als
meus quaranta-pocs, feliçment casat i amb una vida sexual molt més
satisfactòria que en aquella època, continuo creient, que el sexe a les pelis
hauria de ser tan natural com els riures, la violència, la política o qualsevol
altra faceta humana que no ens fa por mostrar a la pantalla.